Лепота и здравље / Истраживање
Lekar savet

Хиперкинетички поремећај код деце

Селективна пажња и меморија, пометеност, импулсивност и хиперактивност, главне су карактеристике које описују овај поремећај

Пише: Владанка Зечевић Фото: PRESS

Важно је знати

Бројна истраживања научних и здравствених институција у свету указују на то да је све већи проценат деце код које је дијагностикован дефицит пажње са хиперактивним понашањем или без њега. По новијим истраживањима, од 7 до 10 одсто деце узраста од 5 до 18 година има дијагнозу ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) или ADD. Поремећаји пажње са већом учесталошћу јављају се код дечака, обично током првих пет година живота.

 

Симптоми

 

Деца са хиперкинетичким поремећајем често су неопрезна и импулсивна, склона незгодама, имају проблем са одржавањем пажње и дезинхибисан однос са одраслима. Недостаје им истрајност у активностима које захтевају когнитивно ангажовање и имају тенденцију преласка с једне активности на дугу без завршавања било које од њих.  

Када говоримо о детету од две године које има временски кратко усмерену пажњу на неку активност, то је нормално. Уколико дете од четири године не одржава пажњу, онда то већ представља проблем. Међутим, све горе поменуто најчешће долази до изражаја тек када малишани крену у школу. 

 

Соња Савић, дипл. дефектолог–логопед и психотерапеут са европским сертификатом, говори о методама лечења код деце са хиперкинетичким поремећајем

У лечењу ADHD-а главно место и даље заузима медикаментна терапија, потом вежбе реедукације психомоторике и психодинамичко саветовање родитеља, као и групна и индивидуална психотерапија детета која се последњих година показала као изузетно успешна. Такође, користе се и стратегије за моделирање понашања и стварање пријатног породичног окружења, одговарајуће стратегије учења, као и правилан начин исхране (треба водити рачуна о врсти угљених хидрата које дете уноси, као и о мастима и протеинима).

Свакако, истакла бих и светлу страну овог поремећаја. Већину деце са ADHD структуром може да чека лепа будућност уколико се њихове потребе и специфичности препознају и прихвате од стране родитеља, наставника и ако се развија позитивна страна њихове различитости и посебности. Особине које треба ценити и подстицати су спонтаност (уместо импулсивности), креативност (развијање доследности и дисциплине), хиперфокус (интензивна концентрација на нешто што их интересује) и висок енергетски набој (може водити до хиперпродуктивности). Неоспорно је да је тешко подизати дете са хиперкинетичким поремећајем, али родитељи и наставници често своје поруке формулишу с једним негативним призвуком који утиче да оно о себи временом изгради слику као о лошој особи. И поред тежине у неким ситуацијама, препорука је да родитељи и наставници шаљу позитивне поруке детету. Слањем негативних порука само учвршћујемо лошу слику коју дете гради о себи и стварамо простор за негативно понашање.

Од септембра формираће се нове групе за психотерапијски рад са децом и омладином, а за све потребне информације можете да се обратите на мејл адресу decijapsihoterapija@gmail.com

Лепота и здравље / Истраживање