Kolumne / Dušan M. Jovanović
Jovanovic

Muzičke sudije

Publika je bila ubeđena da je na takmičenju “Zvezde Granda” najvažniji stručni žiri, jer su ga pretežno činili pevači koji su, budući da se radi o njihovom zanimanju, najkompetentniji da donose muzičke odluke. To je samo delimično tačno

Piše: Dušan M. Jovanović Foto: Miloš Lužanin

Nedavno završeno, osmo po redu, takmičenje za Zvezde Granda vrednovala su tri žirija. Stručni žiri činili su pevači novokomponovane muzike Šaban Šaulić, Zorica Brunclik, Snežana Đurišić i Aca Lukas. Njima je bio pridodat i Dragan Stojković Bosanac, harmonikaš i autor novokomponovanih pesama. U sastavu žirija Grand produkcije bili su Lepa Brena, Saša Popović i Žika Jakšić, producent i menandžer Zvezda Granda. I, na kraju, najvažniji i najmasovniji bio je žiri publike, koja se nalazila u studiju, ali i one koja je na malom ekranu TV Pink pratila takmičenje iz Srbije, regiona i dijaspore širom sveta. Nije bila mala uloga ni žirija Grand produkcije koji je samostalno donosio neke važne odluke koje su se morale poštovati. Publika je bila ubeđena da je najvažniji stručni žiri, jer su ga pretežno činili pevači koji su, budući da se radi o njihovom zanimanju, najkompetentniji da donose muzičke odluke. To je samo delimično tačno.

Suprotno ubeđenju publike, neki praktični primeri govore da muzičku kompetentnost pevača ne treba na blanko prihvatiti, jer se to razlikuje od slučaja do slučaja. Evo jednog od tih primera. Pre četrdesetak godina na Tašmajdanu u Beogradu gostovala je grupa pevača bosanskih sevdalinki iz Sarajeva. Među njima su se nalazili Nada Mamula, Zehra Deović, Zora Dubljević, Zaim Imamović, Safet Isović i Himzo Polovina, a instrumentalnu pratnju obezbeđivao je Narodni orkestar Radio-Sarajeva pod upravom Jovice Petkovića, čuvenog harmonikaša. Pevajući pesmu “Omer beže na kuli seđaše” glasovita Nada Mamula se neuobičajeno dugo zadržala na jednom tonu. Toliko je to glasno odjekivalo da je uplašila stanare oko Tašmajdana koji su pomislili da se dogodilo nešto opasno i strašno, pa su počeli da gase svetla u svojim stanovima. Inače, kad se pevač „zalepi“ za jedan ton on to može da izdrži dugo i da viče neprirodno glasno, jer je za to potrebno manje snage i vazduha u plućima, nego kad mora da “obrađuje” melodiju. Nedavno su na takmičenju za Zvezde Granda na isti vokalni štos petnaestogodišnje Tijane Milentijević iz Kragujevca naseli stručni žiri i žiri Grand produkcije. Tijana se, baš kao i davno njena mnogo starija koleginica Nada Mamula, zaustavila na jednom tonu i počela glasno da viče, što su oba žirija shvatila kao visoki kvalitet njene interpretacije. Zato su svi njegovi članovi ustali i duboko joj se poklonili. Tek na sledećem nastupu shvatili su da se Tijana Milentijević posebno ne ističe među ostalim takmičarima. Ali, žiri Grand produkcije nije hteo da prizna da je naseo na Tijanin štos samim tim što ona nije prošla i finale, ali je, kao znak posebnog poštovanja, zajedno sa još jednim takmičarom, pridodata finalistima. Time joj je omogućeno da koristi sve prednosti koje finalisti uživaju. Pojavljivaće se u najpopularnijim TV emisijama koje su za njih predviđene, biće joj omogućeno da besplatno snimi jednu pesmu za Grand produkciju, a verovatno će sledećih godina učestvovati na koncertima koje ovaj disko-proizvođač bude priređivao za svoje novopridošle Zvezde.

Da bi se shvatili vokalni štosevi Nade Mamule i mlađane Tijane Milentijević iz Kragujevca bilo je potrebno izvesno muzičko znanje članova stručnog žirija kojeg su činili, jao što smo već rekli, čuveni pevači novokomponovane muzike. Međutim, oni se nisu usaglašavali ni u odlukama za koje nije bilo potrebno ništa više od običnog sluha. To su bili slučajevi kad se postavljalo pitanje da li neki pevač falšira ili peva tačno. Tada su pojedini članovi stručnog žirija dokazivali da je neki kandidat tačan kao kompjuter, dok su drugi tvrdili da se sa tonom “ne sastavlja” i tako unedogled. A kad je trebalo da opišu celovitu interpretaciju nekog pevača, sve se svodilo na – sviđa mi se, ne sviđa mi se, kao što to čine obični slušaoci kojima muzika nije profesija. Time su potvrđivali ne samo da im je strano najosnovnije muzičko znanje, nego i da im je opšte obrazovanje veliki problem. Zato ne mogu jasno da izuste nekoliko rečenica ni o onome što sami manje-više uspešno rade. Ispadalo je da ne znaju ni ono što stvarno znaju.

Bez obzira na muzičko znanje i opšte obrazovanje pevači, članovi oba stručna žirija bili su veoma korisni na takmičenju za Zvezde Granda. Mnogo su doprinosili njegovoj popularnosti i spektakularnosti. Često su se prepirali, pa je to, ponekad, nagoveštavalo da će doći do ozbiljnih sukoba. Izgledalo je da će ti učestali sukobi pretvoriti takmičenje “Zvezde Granda” u dosta gledanu, ali mnogo osporavanu “Farmu”. Pomišljalo se da sve to režira Saša Popović koji je uporno nagovarao svoje pevače da učestvuju na “Farmi”, čineći im razne TV usluge na kakve ranije nisu mogli da računaju.

Zato se zuckalo, pa i otvoreno govorilo da je i Saša Popović suvlasnik “Farme”. Čak se pretpostavljalo da će pevači, koji odbijaju učešće na “Farmi”, snositi neke posledice. Ali, zbog toga nisu imali nikakvih problema ni sa Grand produkcijom, ni sa TV Pink. Iz svih ovih razloga, Saša Popović je iznenadio nedavnom izjavom u štampi da je pevač zvezda dok čuva svoju magičnu intimu, a čim je razotkrije za njega opada interesovanje, prestaje da bude zvezda. Takva upozorenja se, van svake sumnje, prvenstveno tiču učesnika “Farme”. Bilo je čudno da otvoreno nagovara pevače da idu na “Farmu”, a posle se od toga ograđuje. Čini se takođe da su se neki članovi stručnog žirija na takmičenju “Zvezde Granda” slobodnije ponašali, nego da su bili na “Farmi”, pa su na tom takmičenju više izgubili na popularnosti i ugledu, nego što su dobili.

 

Tijana Milentijević se, baš kao i davno njena mnogo starija koleginica Nada Mamula, zaustavila na jednom tonu i počela glasno da viče, što su oba žirija shvatila kao visoki kvalitet njene interpretacije. Tek na sledećem nastupu shvatili su da se ona posebno ne ističe među ostalim takmičarima

Kolumne / Dušan M. Jovanović
Jovanovic

Humanista ili ratni huškač

Licni stav ajsa kapetanovic

Ugrožen opstanak