Kolumne / Dušan M. Jovanović
Licni stav ajsa kapetanovic

Ugrožen opstanak

Veliki broj novih pevača, uz podršku „Grand produkcije” i raznih televizija, postaje sve opasnija konkurencija ne samo kvalitetnim interpretatorima srednje i starije generacije nego i mlađim pevačima koji su koliko do juče bili neprikosnoveni na estradnoj sceni

Tekst: Dušan M. Jovanović Foto: Miloš Lužanin

Nedavno je održano finalno veče maratonskog takmičenja „Grand produkcije” za „Zvezde Granda”. To je osmo takmičenje po redu, a već se priprema i deveto koje počinje na jesen i trajaće, kao i sva prethodna, godinu dana. Od više stotina kandidata tokom poslednjeg takmičenja za „Zvezde Granda”, do finala je dospelo, po mišljenju stručnog žirija, žirija publike i žirija „Grand produkcije”, osam najboljih pevača. Njima je, van unapred objavljenih pravila, pridodato još dvoje takmičara, devojka i mladić, za koje je žiri „Grand produkcije” mislio da to zaslužuju. S tim u vezi, u pravu su finalisti ovogodišnjeg takmičenja za „Zvezde Granda” kad kažu da među njima nema boljih i slabijih, već da su svi pobednici.

Na tom takmičenju pobedio je Mirza Selimović iz Srebrnika u Bosni. Neki su ga videli kao naslednika Zdravka Čolića, Harija Varešanovića i još nekih pop pevača zbog toga što je, valjda, pevao njihove pesme. Utisak je da Selimović, osim što se opredelio za pop muziku, nema drugih sličnosti s ovim poznatim pevačima. Ne bi bilo nepravedno ni da je pobedio neko drugi umesto njega jer se niko posebno ne ističe svojim glasovnim sposobnostima.

Među osam finalista željnih uspeha i dobre zarade, iz poslednje grupe takmičara za „Zvezde Granda” najviše je pokazala mlada Ajša Kapetanović iz Sarajeva. Ona je sa četrnaest godina, ako je tačno da nema više, svojim pevanjem stvarala utisak kao da je reč o dvostruko starijoj devojci. Njen glas je niski mecosopran koji naginje ka altu i veoma je redak među pevačicama. Imala ga je nekada Nada Mamula, poznata interpretatorka bosanskih sevdalinki, danas Branka Stanarčić i možda još neka pevačica. Takvi glasovi najčešće su statični i „nepokretni”. Nasuprot svim pravilima, Ajšin glas sav je u pokretu i naprosto treperi, što joj omogućava da s lakoćom izvodi razne vokalne improvizacije i trilere koji su neminovni kod narodnih pesama za koje se ona, uglavnom, i opredeljuje.

Ni najveći pevači zabavne muzike nikad se nisu isticali kao narodnjaci. Zato nije slučajno što Oliver Njego, pevač operske, narodne i gradske muzike, kaže da je neke narodne pesme teže pevati, od operskih arija. Nažalost, Njego nije objasnio na koje je to narodne pesme mislio. Kada ih pevaju zabavnjaci, oni samo skakuću s tona na ton ne pokušavajući da uobliče i ukrase melodiju, bez čega je svaka narodna pesma jednostavno osakaćena. Uz to, ne ispevavaju tonove na krajevima muzičkih fraza pa skraćuju melodije, što stvara utisak kao da su ostale nedovršene. Kad se narodnjaci prihvate zabavnih pesama, nepotrebno ih ukrašavaju, obrađuju i pretvaraju u neku narodnjačko-zabavnjačku mešavinu koja nema muzički smisao.

Samo malobrojni pevači podjednako se snalaze i u narodnoj i u zabavnoj muzici. Predrag Gojković Cune, na primer. Na veliko iznenađenje, četrnaestogodišnja Ajša Kapetanović iz Sarajeva, finalista poslednjeg takmičenja za „Zvezde Granda”, nije bila uspešna samo sa narodnim pesmama, već se istakla i sa zabavnjacima. Pevala ih je ravno, kako je to i predviđeno, a poneki ukras ubacivala je samo gde to nije remetilo njihove melodije. Kada Ajša peva, njen pun, tonski tačan glas upućuje na odraslu, snažnu osobu i zato ga je teško dovesti u vezu s njenim izgledom i godinama. Ona ima još vremena da odluči da li će u zabavnoj ili narodnoj muzici iskazati svoj raskošni talenat. Samo joj trebaju odgovarajuće pesme, ali s obzirom na višedecenijsku stvaralačku krizu u novokomponovanoj, zabavnoj, pa i klasičnoj muzici, to neće ići nimalo lako.

Osim četrnaestogodišnje Ajše Kapetanović, svi ostali finalisti, da ponovimo, liče jedni na druge. Saša Popović kaže da je od sedam hiljada prijavljenih kandidata, odabrao četiri stotine. Time je potvrdio da se novokomponovana muzika od individualnog dokazivanja pretvorila u masovnu pojavu. Utoliko pre što će se desetine onih koji su ranije otpali na neki način priključiti finalistima, pošto se od njih gotovo nimalo ne razlikuju. Svi su jednaki, i dobitnici i gubitnici, jer se publika u prvom izvlačenju opredeljuje za takmičare po fizičkom izgledu ili ko zna kojem drugom, nevažnom detalju. Pravi sud publike dolazi tek kad pevač snimi svoju prvu pesmu i prestane da kopira svoje kolege. Zato se često dešava da publika kasnije odbaci pevača koji je pobedio na takmičenju za „Zvezde Granda” ili se visoko plasirao njenim glasovima. Takvih ima više: Branislav Mojićević, Dinča, Nemanja Nikolić, Katarina Živković, Jelena Kostov, Jelena Marinkov, Ivana Pavković... Iako su najavljivani kao veliki talenti, posle nekoliko godina provedenih na estradi, oni vokalno ne znače ništa. Privremeno opstaju u novokomponaškom svetu samo zato što ih „Grand produkcija” upornom TV reklamom gura publici pod nos ili se sami muvaju po raznim TV emisijama u kojima se više priča o svemu i svačemu nego što se peva. Ako se uzme u obzir da se nekada tek svake pete godine pojavljivao po jedan pevač kojeg je publika trajno prihvatala, nije čudno što se iz svake serije takmičenja za „Zvezde Granda” od nekoliko stotina takmičara izdvoje samo dva ili tri.

Ovogodišnji finalisti, kao i oni koji će im se veštački priključiti, povećaće ogromnu novokomponašku masu za još nekoliko desetina pridošlica. Oni za novokomponovanu muziku neće ništa značiti, ali će uz podršku „Grand produkcije” i raznih televizija, postajati sve opasnija konkurencija ne samo kvalitetnim interpretatorima srednje i starije generacije nego i mlađim pevačima koji su koliko do juče bili neprikosnoveni na estradnoj sceni.

Samo malobrojni pevači podjednako se snalaze i u narodnoj i u zabavnoj muzici. Na veliko iznenađenje, četrnaestogodišnja Ajša Kapetanović iz Sarajeva, finalista poslednjeg takmičenja za „Zvezde Granda”, takođe spada u tu grupu

Kolumne / Dušan M. Jovanović
Jovanovic

Humanista ili ratni huškač

Jovanovic

Muzičke sudije