Kolumne / Jasna Popović Ćosić
Kolumna jasna popovic cosic

Stakleni plafon: žene i mediji

Naša predstava o svetu sastoji se iz slika. Čak polovinu energije trošimo na gledanje. Mediji prenose slike, a na osnovu doživljaja tih sadržaja, mi formiramo realnost, odnosno model ponašanja.

A žene su u medijskoj žiži.

Međutim, i pored vrlo primetne zastupljenosti u medijima, njihova uloga uglavnom se svodi na seksualni objekat, žrtvu, anketirane građanke, supruge, majke. Žene se u velikom broju slučajeva prikazuju u negativnoj ulozi. Za kompetentne sagovornike, čijoj se reči veruje, uglavnom se biraju muškarci.

Masovno nipodaštavanje, seksizam i brojni stereotipi prisutni su u medijima. Oni oslikavaju mušku dominaciju i žensku degradaciju. Sve više se eksploatiše i zloupotrebljava žensko telo - večno mlado, atraktivno, lepo, zgodno, savršeno. (Možete li da se setite neke reklame u kojoj je glavni lik žena prosečnog izgleda i sa viškom kilograma a da nije reklama za prašak?) A i žene i muškarci, svako naravno na svoj način, tu društveno usvojenu medijsku sliku integrišu u realnost. Muškarci, čak i oni koji su sistematski bežali sa fizičkog, ne pristaju da pored sebe imaju neku manje savršenu od Hajdi Klum. A žene, grdno postiđene beskrajno su zahvalne što ih jedan trbušasti primitivac trpi pored sebe tako „nesavršene”. Sa TV-a i stranica ženske štampe zapljusnuti smo slikama manekenki koje 10 dana posle porođaja izgledaju fantastično. Postajemo očajne i kao da svi upiru prstom u nas i vrište: „Pogledaj kako ona izgleda posle 10 dana, a tebi nije bilo dovoljno ni 10 godina!” Zamislite prosečnu srpsku ženu koja sa dvoje, troje male dece i mužem nezainteresovanim za kućne poslove, uz sve to sa vrlo ograničenim budžetom, može sebi da priušti vežbe, frizera, manikir ili estetske zahvate koji će brzo sve vratiti na svoje mesto. A i čemu i za koga?

Dženi Peri je bila zauzeta i brižna majka koja je sebe potpuno zapostavila. Nezadovoljna svojim izgledom, gojazna domaćica rešila je da smrša. Mukotrpnim vežbama i dijetama, za kratko vreme oslabila je 27 kilograma. Bacila je vrećastu odeću i svoje, sada savršene obline, ponosno istakla.

Pitate se šta je interesantno ili posebno u ovoj prilično izlizanoj priči svakodnevno prisutnoj na TV ekranima, novinama, bilbordima ... sve ilustrovano savršenim i obnaženim telima mladih lepotica kakve retko srećemo na ulicama. Naime, sve mame s kojima se Dženi družila, više je nisu prihvatale jer njen uspeh podsećao ih je na njihov neuspeh. Muškarci su je neprestano gledali, ali ne na lep način koji godi ženi, već samo kao objekat. Postigla je izgled „večno mlade, anoreksične devojke” koji se nudi kao jedini model PRAVE žene, a bila je nesrećna.

Pitam se, gde se zaturilo žensko samopoštovanje. Zašto dozvoljavamo da nas mediji udalje od naše suštine? Ko nas je naterao da ne volimo sebe ili se stidimo svog nesavršenog izgleda. Sreća da imam četrdeset i neku. Da sam mlađa, ne znam kako bih se zdrave pameti izvukla iz ovoga. I pored toga, ponekad moram i sebe da podsetim kako su naše bore i obline mera naše posebnosti i da zbog toga ne treba nikome da se izvinjavamo.

Kolumne / Jasna Popović Ćosić
Kurti

Žene i prostitucija

Kolumna jasna popovic cosic

Stakleni plafon - žene žrtve u medijima